Gennem en række foredrag fortæller Mia om de uudnyttede læringsressourcer og den indlæringsproces der er den mest effektive, for de fleste. Der er viden i øjenhøjde, når Mia gør jer klogere på, hvordan mennesker tilegner sig viden og opøver færdigheder, der gør det let at lære mere. Et gennemgående tema i alle foredragene er, hvordan vi gør hjernen til medspiller og ikke modspiller i indlæringsprocessen. Alle foredrag kan afholdes som workshops, halv- eller heldags kursus.
Foredragene henvender sig bredt til alle grupper af studerende, undervisere, medlemmer og medarbejdere, hvad enten der er tale om private eller offentlige virksomheder, fonde eller institutioner. Varighed og indhold tilpasses altid i samarbejde med opdragsgiveren.
Et foredrag med Mia Due giver jer indsigt i og viden om:
Uanset om det er et crash-kursus i Mind maps eller effektiv læsning fører Mia Due jer sikkert gennem dagen, så alle går hjem med nye indsigter og forståelser om indlæring og læring.
Om de uudnyttede læringsressourcer og det oversete potentiale for læring alle mennesker besidder.
Potentialet i en fiskestang er et provokerende og inspirerende oplæg, der udfordrer din tænkning om indlæring og læring. I dette oplæg argumenterer Mia for, at vi skal udnytte det potentiale for læring alle mennesker besidder. Alt for længe har vi systematisk undladt at inddrage den viden, vi kan hente i neurovidenskaben og den kognitive psykologi. Hvorfor arbejder vi ikke med indlæring som noget vi også skal lære? Det og mange andre spørgsmål mangler vi stadig at besvare. Oplægget er velegnet som indlæg på workshoppen, en temadag eller som gå-hjem møde.
Om grundprincipperne i den kognitive læring og de læringsressourcer vi alle har til fælles.
“Klædt på til læring” er et inspirerende og lærerigt foredrag, der giver deltagerne viden om hvad vi mennesker har til fælles, og hvad vi ikke har til fælles i den kognitive læring. Igennem foredraget stiller Mia skarpt på, hvordan stress og mistrivsel i den ustrukturerede læring kan ændres til ro og trivsel i den prioriterede indlæring. Hør hvad der adskiller novicen fra eksperten og hvad de ”fagligt stærke” gør anderledes. Giver det mening at tale om langtidsholdbar læring? Skaber karaktererne stress eller øger de motivationen? For en ting er sikkert. Karaktererne for den individuelle præstation er kommet for at blive.
Om de studietekniske færdigheder og hvordan læringsressourcerne optimeres.
I foredraget GPS’en – din Guide til Praktisk Studieteknik fortæller Mia om de teknikker der virker i praksis, og nok så vigtigt: dem der ikke virker. Foredraget giver deltagerne øjenåbnende viden om, hvorfor kognitiv overbelastning og læringsfrustration i de samtidige aktiviteter er velkendte udfordringer for de fleste. Intet peger i retning af, at det gamle slogan fra 1930’erne: “Work smarter – not harder”, har mistet sin relevans, for mange har travlt som aldrig før. Hør hvordan man gør faglig læring til effektiv indlæring, og får mere tid til andre ting.
Om de metakognitive kompetencer og hvordan læringsressourcerne selvevalueres.
“Tænk på tanker” er et tankevækkende foredrag, der inspirerer deltagerne til refleksion over egne erfaringer med at være i indlæring. Det er summen af vores erfaringer, følelser, forhåndsviden, forudsigelser og forventninger der afgør, hvor let eller svært det bliver, når vi skal lære noget nyt. Foredraget er for alle der ønsker sig en bedre forståelse af de metakognitive kompetencer og hvordan egne erfaringer kan nyttiggøres i planlægningen af den fremtidige læring.
Uddannelse har aldrig været vigtigere, for den enkelte og for samfundet. Men hvad er det vi skal lære? Og hvordan ved vi, at vi lærte det vi havde brug for? Der er ingen tvivl om, at hvis den enkeltes kompetencer til kognitiv læring er afgørende for et meningsfuldt liv, er det de metakognitive kompetencer der bliver det i fremtiden.
Der er masser af forskning i og viden om læring og undervisning. Meget lidt af det tager udgangspunkt i hjernen og hvordan den fungerer. Det selv om hjernen er hele forudsætning for, at der sker nogen indlæring. Desværre er det en udbredt misforståelse, at vi lærer forskelligt. Det er ikke korrekt. Mennesker tilegner sig viden i identiske, neurologiske processer.
Det vi ikke har til fælles og som er helt individuelt, er (A) styrken i den indre og ydre motivation, der driver den enkelte til deltagelse i egen læring, (B) i hvilken grad den enkelte har behov for instruktion eller vedledning i indlæring, og (C) den enkeltes subjektive og helt individuelle fortolkning af det materiale der indlæres.
Korrelationen mellem menneskers viden om, hvordan man tilegner sig viden og opøver færdigheder, og udvikling af negativ motivation, mistrivsel og stress under uddannelse, er påvist adskillige gange. Det er et forhold, vi skal forholde os til.
Som studerende på en videregående uddannelse er ansvaret for læring dit eget. Derfor handler studielivet om at bevare motivationen og at optimere udbytte af den tid og energi, der investeres i uddannelsen. Når du får viden om, hvordan mennesker tilegner sig viden og opøver færdigheder, stiger din trivsel i takt med din motivationen for indlæring. At lære hvordan man indlærer er hjælp til selvhjælp til at gennemføre en uddannelse. Optimer dine læringsressourcer og bring værktøjskassen i orden. Hvordan du kan gøre det let at lære mere, før du starter på din uddannelse, kan du blive klogere på i foredragene ”Klædt på til læring” og ”GPS’en – din guide til praktisk studieteknik”. Gå sammen nogle stykker og book et foredrag eller alle tre.
Vidste du, at…?
Kompetencer til indlæring skabes ikke som en residual af den faglige læring? At lære hvordan man indlærer er noget alle kan lære? At det aldrig er for sent? At hjernen er plastisk og jo mere du bruger den, jo bedre fungerer den? At mennesker tilegner sig viden i identiske neurologiske processer? At kompetencerne til indlæring går på tværs af alle fag, og de derfor er de vigtigste at lære at mestre? At kognitive kompetencer er essentielle; metakognitive kompetencer bliver det!? Uanset hvilket spørgsmål der pirrer din nysgerrighed, får du svaret og meget mere i foredragene ”Klædt på til læring” og ”Tænk på tanker”.
Vil du som forældre give dine unge de bedste forudsætninger for at gennemføre en uddannelse og mestre kompetencer til livslang læring er den bedste gave du kan give dem, viden om hvordan mennesker tilegner sig viden og opøver færdigheder. Fordi viden om indlæring, nærer motivationen for læring. Giv dine unge nogle timer med Vejledning Online. Så giver du dem de bedst forudsætninger for at få positive erfaringer med indlæring og læring fra starten. Eller gå sammen med andre og book et eller flere af foredragene ”Klædt på til læring”, ”GPS’en” og ”Tænk på tanker”.
Designer og tilrettelægger du træningsforløb og interne uddannelser? Vil du vide mere om, hvordan ”need to know” bliver til ”nice to do”? Har du fokus på implementering af læring i praksis? Søger du viden om, hvordan indlæringsressourcerne optimeres? Eller er det udbyttet af virksomhedens investering i den humane kapital du har fokus på? Uanset hvad du arbejder med, får virksomheden en konkurrencemæssig fordel, når I klæder medarbejderne på til læring, før de sendes på diverse træningsforløb, interne som eksterne kurser, videreuddannelse eller efteruddannelse. Hvordan det kan gøres, kan I blive klogere på i foredragene ”Klædt på til læring”. Eller I kan lade jer inspirere af oplægget ”Potentialet i en fiskestang”. Så undgår I at investeringen går tabt og at medarbejderne spilder deres tid.
Mange fondsfinansierede indsatser er centreret om at hjælpe børn og unge godt på vej i livet. Enten fordi de står på kanten og mangler ressourcer eller fordi strategien er, at inspirere dem til at interessere sig for et bestemt fag, problematik eller område. Ofte er strategien drevet af en ambition om at implementere, skalere og gennemføre aktiviteter, der har til formål at motivere børn og unge til læring, så de får et fundament for livslang læring. Livslang læring har aldrig været vigtigere, for skal vi finde løsninger på de udfordringer verden står overfor, fra klimakrise til krise i demokratiet, vil uddannelse altid være en del af løsningen. Da vi ved, at læring er et livsvilkår, men ikke hvad vi skal lære, skylder vi simpelthen alle unge at vejlede dem i, hvordan man indlære. Savner I viden om hvilke tiltag der fremmer motivationen for livslang læring, kan I lade jer inspirere af oplægget ”Potentialet i en fiskestang” eller i foredraget ”Klædt på til læring”.