GPS’en – Gør faglig læring til effektiv indlæring

Et fokuseret foredrag om, hvordan man gør faglig læring til effektiv indlæring – en Guide til Praktisk Studieteknik.

Om foredraget

Prøv dig frem

Indlæring er noget alle har erfaringer med. Derfor har alle en mening om indlæring! Men i vores kultur er studiestrategier og studieteknikker desværre noget, der oftest opøves i prøv-og-fejl processer. Fordi vi for nuværende ikke har et fag der hedder ”praktisk studieteknik” på skoleskemaet. I stedet diskuteres det om effektiv indlæring er en residual af den faglige læring eller noget man også skal lære.

Når vi fejler

Mange gange er det først når man ikke kan huske det man troede man havde lært, at tankerne om, hvorvidt der var noget man skulle have gjort anderledes, melder sig. Det gælder for de tekster og bøger man har læst, det gælder for de emner man har skrevet om, det gælder for de opgaver man har løst. Næsten lige så mange gange vil svaret være, at det ikke var hvad man gjorde, men hvordan man gjorde det, der er årsagen til at det er svært at huske.

Tro, myter og overbevisninger

Tro, myter og overbevisninger er ikke vejen frem, når man skal tilegne sig kognitiv viden og opøve færdigheder. Det er langt mere effektivt at inddrage ny viden fra neurobiologien og den kognitive psykologi når vi vil forstå hvordan hjernen indkoder og lager informationer. Der er ikke noget quick-fix for indlæring kræver hukommelse, og etablering af hukommelse tager tid.

Færdigheder skal opøves og vedligeholdes

I dag ved vi, at der nogle studieteknikker der er mere effektive end andre. For vi husker kun det vi har lært, lettere det vi forstår, og lettest det vi anvender oftest. Derfor ender vi alle med at mestrer de kompetencer, vi anvender oftest. Af den årsag er det ikke ligegyldigt hvilke studieteknikker vi praktiserer, når vi vil huske det vi har lært. For med tiden bliver det meste et spørgsmål om vaner.

“GPS’en” er et fokuseret foredrag, der giver deltagerne viden om og redskaber til, hvordan de kan få nye og positive erfaringer med at tilegne sig viden og færdigheder i praksis. Kognitiv overbelastning og læringsfrustration i de samtidige aktiviteter er velkendte udfordringer for de fleste. Foredraget er alle der vil vide mere om, hvordan man gør faglig læring til effektiv indlæring.

Forespørg uforpligtende på foredraget

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 Verdensmål for at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Jeg arbejder for verdensmål nr. 4 der handler om at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.

Kontakt Mia Due for en dialog om hendes foredrag, kurser og rådgivning.