Kampen om vores opmærksomhed
Kampen om vores tid og opmærksomhed tager til! Det er sparsomme ressourcer, vi her taler om. Den teknologiske udvikling gør os alle til konstante elever i, hvordan vi opnår kontrol over det, der indfanger vores opmærksomhed. I tider med forandringer er strategien at lære, hvordan man prioriterer sin tid og tager kontrollen over sin opmærksom tilbage.
Det handler om tilvalg og fravalg
Vores behov for kontrol har afledt en stigende interesse for at forstå, hvordan hjernen fungerer, ikke mindst når vi skal tilegne os ny viden og færdigheder i praksis. Det læringsfremmende læringsrum eksisterer kun, når vi aktivt fravælger de forstyrrelser og afbrydelser, der omgiver os det meste af tiden, ikke mindst på arbejdspladsen.
En investering der kan optimeres
At tilegne sig viden og færdigheder er for den enkelte en investering i tid og opmærksomhed. Det kræver god balance at mestre et job parallelt med familie og uddannelse, for tid er en eksakt størrelse. For arbejdsgiveren er medarbejdernes læring og udvikling en investering i kompetencer, trivsel og konkurrencefordele, for viden har først værdi, når man kan noget, med det man ved. Vil man som arbejdsgiver sikre sig, at medarbejderne tager mest mulig læring med sig fra en uddannelse, er dette foredrag det helt rigtige.
Motivation og trivsel
I dag ved vi, at mennesker generelt er mere motiveret for en let opgave end for en svær opgave. Når det bliver lettere at lære mere, vil motivationen for læring, trivslen i det læringsfremmende læringsrum samt arbejdsglæden ved indlæringsprocessen være stigende. Samlet reducerer det den stress, der ofte forbindes med læring og udvikling. Det er viden i øjenhøjde, der motiverer for at lære mere.
“Klædt på til læring” er et inspirerende og lærerigt foredrag, der giver deltagerne viden om hvad vi mennesker har til fælles, og hvad vi ikke har til fælles i den kognitive læring. Foredraget er for alle der ønsker indsigt i hvordan stress og mistrivsel i den ikke-prioriterede læring kan ændres til ro og trivsel i den prioriterede indlæring. Det handler kort sagt om, hvordan ressourcerne til indlæring optimeres.
I 2015 blev FN-landene enige om 17 Verdensmål for at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Jeg arbejder for verdensmål nr. 4 der handler om at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.