Livslang læring
Det følger af FN’s verdensmål nr. 4, at alle skal sikres lige adgang til kvalitetsuddannelse. Ingen må efterlades på perronen når uddannelsestoget kører. Uddannelse er et kraftfuldt værktøj der kan ændre liv; uddannelse er forudsætningen for et meningsfuldt liv. Uddannelse er også at vide, hvordan man tilegner sig viden og opøver færdigheder, men …
Det manglende fag
De fleste har ved egen erfaring konstateret, at kompetencer til effektiv indlæring ikke skabes som en residual af den faglige læring. Det til trods, er der endnu ikke indført undervisning i, hvordan man indlærer. Det selv om kompetencerne til kognitiv læring går på tværs af alle fag.
De uudnyttede læringsressourcer
At lærer man hvordan man indlærer, er også noget man skal lære. Fordi det gør det lettere at lære mere. Da mennesker tilegner sig viden i identiske neurologiske processer, er der en og kun en indlæringsproces, der er den mest effektive – for de fleste.
Indlæring på formel
Forklaringen på de store forskelle i hvad den enkelte har lært er, hvordan det blev indlært. Netop derfor skal studerende lære at studere. Formlen for indlæring viser, at når læringskompetencerne udvikles, stiger udbyttet af læringen. Derfor er der nogen som kan ”læse mindre og lære mere”.
“Potentialet i en fiskestang” er et kort oplæg der inspirerer til refleksion over den måde, der i uddannelsessystemet arbejdes med indlæring og læring på. Det handler om kvalitet frem for kvantitet, om processen frem for produktet, om begrundelser frem for karakterer, om dannelse før uddannelse, når temaet er udvikling af undervisning og eller uddannelse. Oplægget er velegnet som indledning til workshoppen, som indlæg på temadagen eller som gå-hjem møde.”
I 2015 blev FN-landene enige om 17 Verdensmål for at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Jeg arbejder for verdensmål nr. 4 der handler om at sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.